Notícies

12 de maig de 2010 - Notes de Premsa

El Pla de Bolonya obliga a revisar el model docent i assistencial dels hospitals universitaris

El Pla de Bolonya obliga a revisar el model docent i assistencial dels hospitals universitaris

L'Hospital del Mar presenta el primer estudi que avalua l'impacte del Pla Bolonya als hospitals

El proper dijous, 13 de maig, se celebrarà la Primera Jornada de reflexió entre Hospitals i Universitats, coorganitzada pel Parc de Salut MAR i l’Institut d’Estudis de la Salut (IES) i amb la participació de la UAB i la UPF, per parlar dels reptes i oportunitats que suposa l’adaptació a l’Espai Europeu d’Educació Superior (EEES) o Pla Bolonya, pels hospitals universitaris.

El grau de Medicina té la particularitat que els dos primers cursos són eminentment teòrics i tenen lloc a les aules de la facultat, però a partir del tercer curs els estudiants de Medicina trien hospital i a partir d’aquest moment tota la seva formació acadèmica discorre físicament dins de l’hospital. Durant el segon cicle de la carrera, els hospitals universitaris són la universitat dels futurs metges. Els seus professors són metges que treballen als hospitals i han de compaginar la seva activitat assistencial amb la docència. Per tant, d’una banda la situació de partida de les facultats de Medicina per adaptar-se al Pla de Bolonya, que prima l’ensenyament pràctic i l’autoaprenentatge de l’alumne, és avantatjosa respecte a la d’altres carreres més teòriques, però d’altra banda els requeriments docents del Pla Bolonya impliquen una redistribució entre balanç de les càrregues docents i assistencials.

Aquesta adaptació als requeriments de l’EEES implicarà canvis substancials tant a l’activitat docent com assistencial dels hospitals universitaris, perquè la filosofia de l’EEES encara contempla la realització de més hores de pràctiques clíniques pels estudiants i de seminaris de treball amb grups petits, en detriment de les classes magistrals, que tindran un menor pes. També preveu la implantació de noves metodologies docents i d’avaluació i un augment de les càrregues docents dels metges, que hauran de dedicar més hores exclusives a l’ensenyament i a fer tutories i reorganitzar les responsabilitats assistencials.

A més a més, la implantació de l’EEES obligarà als hospitals a disposar de més espais i equipaments per poder fer les pràctiques clíniques dels estudiants, així com per dur a terme l’ensenyament de les habilitats que han d’assolir d’acord amb el Pla de Bolonya. Entre aquests nous equipaments, els hospitals hauran de dotar-se de quiròfans simulats, servidors d’imatges mèdiques i mostres, que puguin ser útils no només pels estudiants de grau, sinó també per a la formació dels especialistes. Per fer-ho, els hospitals i les universitats haurien de preveure un Pla d’Inversions conjunt.

Aquestes són algunes de les conclusions de l’estudi “Impacte de l’Espai Europeu d’Educació Superior a l’hospital del Mar, realitzat per la direcció de docència amb la col·laboració de la consultora Gesaworld Grup.

Competències docents dels professionals

La realització de l’estudi de camp també ha permès identificar els punts forts i les mancances de les competències docents del professorat. Segons aquest estudi, els docents afirmen sentir-se ben preparats per a impartir sessions magistrals, dirigir seminaris, presentar casos clínics, avaluar les competències acadèmiques, la comunicació en general, guiar les pràctiques clíniques i fer el disseny i planificació de l’aprenentatge de les competències específiques acadèmiques.

En canvi, confessen sentir-se menys preparats per a dissenyar i planificar l’acció docent per integrar el desenvolupament de les competències genèriques; fer estratègies de comunicació específiques, fer tutories; planificar estratègies docents per l’aprenentatge de les pràctiques; i fer les avaluacions basades en demostracions i simulacions de malalts. Per pal·liar aquestes mancances, els hospitals hauran de fer servir noves metodologies específiques de docència, per tal de poder reforçar les competències docents del professorat.

Jornada de reflexió

Totes aquestes qüestions i en particular els resultats de l’estudi seran presentats a la Primera Jornada de reflexió entre Hospitals i Universitats del proper 13 de maig. La jornada comptarà amb la presencia a l’acte inaugural de la consellera de Salut, Marina Geli, el Director de l’IES, Mateu Huguet i el conseller delegat del Parc de Salut MAR, Jaume Raventós; i amb la participació de destacats experts.

Dia: Dijous 13 de maig
Hora: De 17:00 a 19:30 
Lloc: Sala Josep Marull de l’hospital del Mar, Carrer Dr. Aiguader, nº 80

Enllaços relacionats

Compromís social

  • Compromís social
Entitat col·laboradora

© 2006 - 2024 Parc de Salut Mar · Avís Legal i Privacitat de dades | Política de Cookies | Accessibilitat