Notícies

16 de juny de 2011 - Notes de Premsa

Cultura de seguretat i organitzacions que aprenen : punts clau per a la millora de l’atenció sanitària

Cultura de seguretat i organitzacions que aprenen : punts clau per a la millora de l’atenció sanitària

Conclou el XIX Seminari Espanyol de la EDTNA/ERCA centrat en la seguretat del pacient renal i els mecanismes de millora en la prevenció d’efectes adversos

El Seminari Espanyol de la EDTNA/ERCA (Associació Europea d’Infermeria de Diàlisi i Trasplantament / Associació Europea de Cures Renals), centrat en la Seguretat del Pacient Renal, ha finalitzat la seva 19ª edició els passats dies 2, 3 i 4 de Juny del 2011 a l’Hospital del Mar. La trobada, que ha suposat un pas cap a l’excel·lència professional, ha estat organitzada per l’equip d’infermeria del Servei de Nefrologia de l’Hospital del Mar.

Després de tres dies d’activitat científica, el Seminari ha conclòs amb una aposta per enfortir els eixos d’educació, organització i comunicació per a una atenció sanitària més segura.

Per tal de desenvolupar mecanismes que evitin els efectes adversos en l’àmbit sanitari hi ha tres pilars fonamentals: metodologies per estandarditzar processos, treball en equip i eines orientades a tenir l’accés a la informació en “temps real” per part dels professionals. La informatització és una eina que permet monitoritzar els indicadors de seguretat i l’accés a la informació més rellevant tant sobre el pacient com pel que fa a protocols o guies. Durant el seminari hi va haver una sessió interactiva amb casos reals, que sota el títol “Per aprendre dels errors” analitzava les seves causes seguint el Mètode Ishikawa- Govindarajan.

La comunicació entre els membres de l’equip assistencial és fonamental pel seu correcte funcionament. Es responsabilitat del comunicador la claredat i la verificació d’allò que es vol transmetre. Segons els especialistes, “la seguretat del pacient depèn de l’harmonia dinàmica entre tots, més que de l’excel·lència adquirida per separat de cada dispositiu o persona de l’organització”. El repte més important és aconseguir que els equips multidisciplinars comparteixin objectius, com va quedar clar amb el projecte “bacterièmia zero” presentat per la Cap d’Àrea de la UCI de l’Hospital del Mar.

El pacient com a membre actiu de l’equip de salut és co-responsable de la presa de decisions, malgrat que encara són necessaris canvis en els professionals i les institucions. Durant la intervenció de pacients i associacions de malalts renals, es va fer evident que la percepció de la seguretat per part de persones amb malalties renals és un procés individual, que tenen dret a conèixer tota la informació disponible de forma comprensible i que el que desitgen es sentir-se millor i formar part activa de la seva atenció.

S’ha de fomentar la cultura de seguretat i promoure organitzacions que aprenguin dels seus errors. La causa d’un problema s’ha d’investigar de manera sistemàtica seguint un mètode d’anàlisi, per tal de trobar accions correctores i aplicar-les.

En el marc del Seminari, es va presentar el llibre “Fármacos en Terapia Renal SustitutivaGuía de Práctica Clínica” que pretén ser una eina útil i actualitzada per al personal d'Infermeria, sobre els fàrmacs habituals utilitzats amb els pacients sotmesos a hemodiàlisi, diàlisi peritoneal o trasplantament renal. Entre els continguts de la Guia, s'inclouen diferents capítols i fitxes tècniques de fàcil consulta que tenen com a objectiu augmentar i reforçar el coneixement en els processos i les estratègies per una administració segura de medicaments, així com conèixer millor el maneig dels fàrmacs utilitzats en el context de la teràpia renal substitutiva.

Enllaços relacionats

Compromís social

  • Compromís social
Entitat col·laboradora

© 2006 - 2024 Parc de Salut Mar · Avís Legal i Privacitat de dades | Política de Cookies | Accessibilitat