Notícies

7 i 8 de juliol de 2005 - Notes de Premsa

III Curso sobre aspectos neurobiológicos del aprendizaje en niños. I Simposium sobre autismo

Especial monográfico: Los trastornos del habla y del lenguaje en el niño

L'Hospital del Mar de Barcelona organitza el III Curs sobre aspectes neurobiològics de l'aprenentatge en nens, dirigit pel Dr. Muñoz Yunta responsable de la unitat de Neuropediatria d'aquest mateix centre. Enguany és la tercera edició d'aquest curs i el tema central serà els Transtorns de la parla i del llenguatge en el nen.

La importància fonamental d'aquest tipus de transtorns radica en dos aspectes: d'una banda el fet de què es desencadenin durant el procés de desenvolupament del nen, de manera aïllada o enmascarant algun altre transtorn i d'altra banda la forta prevalença que hi ha d'aquests tipus de transtorns entre la població infantil. Es tracta d'uns transtorns que afecten al 7% de la població infantil. I la presència d'aquest tipus de transtorn és 7 vegades més freqüent que la d'altres transtorns com ara l'epilèpsia. Hi ha un vincle entre els transtorns de la parla i del llenguatge i de l'autisme. Podríem dir que són cares de la mateixa moneda. A vegades, la línia entre un transtorn i l'altre és molt fina i això en dificulta molt el diagnòstic. En tractar-se de transtorns que afecten el desenvolupament i les relacions socials d'aquests nens, aïllant-los del seu entorn familiar, social i escolar, causen dificultats en l'aprenentatge. És fàcil que siguin mestres, educadors, cuidadors i les pròpies famílies els qui, en un inici, alertin als pediatres sobre aquest el problema. Per aquest motiu, el curs va dirigit a tots els professionals dedicats a tenir cura dels nens i de la seva salut de manera integral i amb un missatge clau: la detecció precoç.

Els transtorns en la parla i el llenguatge poden tenir diferents orígens. Poden ser secundaris a un dèficit instrumental, és a dir, el nen no parla perquè alguna cosa ho impedeix. Aquest és el cas de les sorderes, el quequeig, problemes físics a la cavitat oral, dents i llengua, com per exemple el llavi lleporí o transtorns musculars. Altres causes es poden classsificar en Disfàsies primàries i/o secundàries, i caldria veuren les diferències. En les disfàsies primàries "no s'adquireix el llenguatge perquè probablement existeix un transtorn genètic", ens explica el Dr. Muñoz Yunta, "s'han trobat alteracions en el cromosoma 7, en famílies que presenten transtorns específics del llenguatge (TEL)". En aquest bloc sobre les disfàsies primàries es tractarien els TEL (Transtorns Específics del Llenguatge), la seva classificació, identificació i avaluació gràcies a tests observacionals. Es tractaran els transtorns fonològics d'aquests TEL, el tractament o intervenció psicopedagògica, el TDAH (Síndrome hiperquinètica amb dèficit d'atenció) i finalment, es parlarà del continu entre transtorn del llenguatge i autisme. Respecte a les Disfàsies secundàries, es tractaria de problemes de la parla secundaris a algun transtorn de les pròpies bases neurofisiològiques del llenguatge o alguna síndrome específica com la síndrome d'Aspereger, síndrome de Landau Kleffner entre d'altres.

Tots aquests conceptes, així com l'enfocament multidisciplinar del tractament d'aquests transtorns se'n parlarà extensament al curs.

Enllaços relacionats

Compromís social

  • Compromís social
Entitat col·laboradora

© 2006 - 2024 Parc de Salut Mar · Avís Legal i Privacitat de dades | Política de Cookies | Accessibilitat