Notícies

13 de juny de 2008 - Notes de Premsa

L'alfabetització de la salut eina clau per millorar la comunicació amb el ciutadà

L'alfabetització de la salut eina clau per millorar la comunicació amb el ciutadà

Es presenta la xarxa catalana d'hospitals i serveis sanitaris promotors de la salut

El divendres 13 de juny, a l'Auditori de CosmoCaixa, tindrà lloc la primera Jornada sobre l'Alfabetització de la Salut. Aquesta Jornada reunirà responsables de salut de tot el territori a través de la xarxa catalana d'hospitals i serveis sanitaris promotors de la salut, a més d'una ponent d'excepció en aquest àmbit, la professora Rima Rudd, catedràtica de l'Escola de Salut Pública de la Universitat de Harvard. La Hble Sra Marina Geli, Consellera de Salut de la Generalitat de Catalunya, presidirà la cloenda de la Jornada.

Health Literacy

El coneixement i la comprensió de la malaltia i del propi procés, així com les instruccions i informacions que l'equip sanitari dóna al seu pacient són factors fonamentals en el tractament, l'evolució de la mateixa malaltia i en la capacitat del pacient d'involucrar-s'hi. La pregunta és: Aquesta informació es dóna en el moment òptim i de la manera adequada?

 

Això és especialment significatiu en les patologies cròniques, en les quals és fonamental l'adherència dels malalts al tractament, així com saber com actuen els medicaments i teràpies. A més a més, aquest coneixement és un element fonamental en el càlcul dels costos del sistema d'atenció en la salut. Si el professional de la salut és capaç de tenir una comunicació fluida i adequada amb el seu pacient i aquest té les eines bàsiques per a la comprensió de la informació sobre la seva salut, es poden evitar visites innecessàries, desdoblament de recursos, mal ús de la medicació, visites a urgències,etc. a més de comportar una millora evident de la relació metge-pacient.

 

Segons els experts l'Alfabetització de la Salut és la capacitat d'obtenir, processar i entendre la informació bàsica de la salut i dels serveis necessaris per a la presa de decisions adequades. Hi ha milers de milions de pacients, en els països desenvolupats, que tenen dificultats o limitacions per entendre les seves malalties i aquest fet s'agreuja quan, lluny de demanar ajuda o aclariments, els pacients amaguen la seva confusió al propi metge per vergonya o a causa de sentir-se intimidats.

 

Sovint els pacients i familiars tenen la percepció que ningú els hi ha explicat res, tot i haver parlat amb dotzenes de professionals -entre sanitaris i administratius- que els han anat informant de manera continuada durant tot el procés assistencial. Aquesta millora de la informació necessita una metodologia i unes eines tant organitzatives com clíniques i aquest és un dels objectius d'aquesta jornada. A través de la seva conferència, la Professora Rima Rudd, experta en Health Literacy de la Universitat de Harvard, ens donarà la clau de quines són aquestes eines i metodologies i alhora aportarà les seves conclusions després d'escoltar les aportacions en aquest camp de professionals de diversos àmbits. Aquesta experta explica que els professionals sanitaris assumeixen un grau d'aptitud dels pacients que no correspon amb la realitat i els confien més responsabilitats de les idònies.

 

Aquesta millora necessària de la informació no s'ha de treballar i garantir només en el pla de la informació oral que es dóna a familiars i pacients, sinó que també ha de ser comprensible tota la informació escrita, des de recomanacions i documentació administrativa a consentiments per a intervencions i proves, a més de la navegació per dins el centre (senyalització, etc.) o l'accés, per exemple, a la informació a través del telèfon o de les tecnologies.

 

A la Jornada compartiran una taula sota el títol "lliçons per aprendre", professionals procedents de la Universitat, de la Caixa i de l'Institut Borja de Bioètica. Aquestes tres aproximacions a móns diversos comparteixen realitats amb sectors molts diferents de la població. En el cas de la Caixa, per exemple, els professionals han d'aproximar la seva realitat a un jove familiaritzat a accedir a les noves tecnologies i amb interessos molt diferents a un avi per exemple, que no es connecta a Internet però sí que sap com utilitzar un caixer automàtic. Totes aquestes experiències es contrastaran des d'una altra taula rodona amb les "diferents perspectives" del professionals del sector sanitari: inicialment amb els resultats de l'aplicació de les metodologia de la pròpia Rima Rudd, a través de la Unitat de recerca en serveis sanitaris de l'IMIM-Hospital del Mar, posteriorment amb les aportacions del gerent d'una institució, dels propis pacients a través del Foro Català de Pacients i dels professionals de l'assistència d'urgències.

 

La presentació de la xarxa catalana d'hospitals i serveis sanitaris promotors de la salut

Aquesta Health Literacy o Alfabetització de la Salut és, conjuntament amb els estàndards de la promoció de la salut i el compromís amb la sostenibilitat del planeta, una de les tres línies de treball principal que uneixen a tots els Hospitals de la xarxa catalana d'hospitals i serveis sanitaris promotors de la salut. Aquesta Xarxa, de recent creació, adherida a la Xarxa Internacional d'Hospitals Promotors de la Salut que va ser promoguda per l'OMS l'any 1992, es presenta "en societat" en el marc d'aquesta Jornada. Va iniciar la seva trajectòria el passat mes de setembre i, d'acord amb les declaracions de l'OMS, considera la promoció de la salut una part integral del procés clínic, educatiu, organitzatiu i de comportament. La promoció d'aquesta xarxa respon al canvi que ha suposat l'atenció sanitària. Aquests hospitals del segle XXI no només curen processos aguts sinó que donen una atenció integral als pacients i participen activament de la promoció de la salut i tenen la capacitat de "tenir cura", amb la fita d'assolir l'objectiu de la Carta d'Ottawa de 1986: Al segle XXI salut per a tothom.

 

La Xarxa Catalana d'Hospitals i Serveis Sanitaris Promotors de la Salut, aporten la seva experiència i participen de grups específics de treball dins la xarxa internacional. L'Hospital del Mar (migrant friendly), l'Hospital Sant Joan de Déu (children and adolescents) i l'Hospital Univesitari Josep Trueta amb l'Escola Universitària d'Infermeria de Girona participen en els estàndards Health Promoting Hospitals (HPH). A més de la Health Literacy i del compromís amb la cura del mediambient, aquesta Xarxa Catalana d'Hospitals i Serveis Sanitaris Promotors de la Salut té una tercera línia de treball: els estàndards de la xarxa que són voluntaris i complementaris a les actuals normes de certificació de qualitat dels hospitals i a qualsevol model d'acreditació.

Compromís social

  • Compromís social
Entitat col·laboradora

© 2006 - 2024 Parc de Salut Mar · Avís Legal i Privacitat de dades | Política de Cookies | Accessibilitat